نوشته شده توسط علیرضا مجیدی در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۹۰
عکاس معروف نشریه لایف -گجون میل- در سال ۱۹۴۹ در جنوب فرانسه با پابلو پیکاسو ملاقات کرد. در این دیدار او تعدادی عکسهایش را به پیکاسو نشان داد که در آنها با نصب منابع کوچک نور روی اسکیتهای تعدادی از اکسیتسواران و عکس برداشتن از حرکت انها در تاریکی، عکسهای زیبای خلق شده بود. اینجا بودن که ذهن خلاق پیکاسو به تکاپو افتاد که آیا میتواند او هم از این تکنیک عکسبرداری استفاده کند و در یک اتاق تاریک از مدادهای نوری ویژهای استفاده کند.
این عکسها هم از نظر تکنیک عکسبرداری و هم از نظر نبوع پیکاسو که میتوانست یک طرح را در ذهن مجسم کند و محاسبه کند که چطور با حرکت ممتد قلم نوری، میتواند یک نقاشی ویژه ایجاد کند، بسیار جالب هستند.
عکسی که در آن پیکاسو با مداد نوری حیوان افسانهای نیمانسان و نیمحیوان را میکشد، مشهور است، اما عکسهای دیگری هم از پیکاسو هستند که به همین اندازه تکاندهنده هستند.
گلدان:
یک عکس و سه نما از پیکاسو در حین نقاشی نوری:
فیل در اتاق تاریک: بر خلاف آن داستان مولوی، این بار فیل، خود به روشنی پیداست!
جرخ در چرخ:
دونده:
منبع